צמיגים לרכב שטח (4X4)

רכב שטח הפך לאחת הרכישות הפופולאריות ביותר בקרב ציבור הנהגים בישראל. יחד עם זאת, לא כל רכב שטח באמת זוכה לרדת מהכביש, לטפס על סלעים ולחצות גאיות – מחמת אופי השימוש ברכב. יש שינהגו בג'יפ החדש כרכב כביש, ויש שיעדיפו לחנוך את הרכישה החדשה בתנאי שטח קצת יותר מאתגרים. את חובבי הכביש ישרתו נאמנה צמיגי כביש איכותיים, את חובבי השטח- צמיגי שטח אגרסיביים ולאלו האוהבים ליהנות מכל העולמות- צמיגי כביש/ שטח.

היצע השוק

ענף הצמיגים מציג היצע מרשים של צמיגים לרכב שטח, אותם ניתן לסווג למספר קטגוריות עיקריות:

–          צמיגי כביש – מכונים גם-  all-weather, all season, . MS ( Mud & Snow) הבחירה האידיאלית לרכב  שטח המשמש יותר כרכב כביש. מספק אחיזת כביש טובה, רמת שחיקה נמוכה ואריכות חיי הצמיג ( ונפח הדלק במיכל ).

–          צמיגי כביש- שטח – מכונים גם- "חצי חצי", 50/50, AT ( All Terrain) . צמיגים המגשרים בין יכולות שטח לבין אחיזת כביש משופרת ונסיעה שקטה. מצטיינים בנסיעה על קרקע חולית אך אחיזתם בכביש אינה כשל צמיג כביש.

–          צמיגים אגרסיביים לרכב שטח 4X4 – מכונים גם- צמיגי בוץ, MT (Mud Terrain). צמיגים בעלי פרופיל אגרסיבי, בעלי חריצים וממדים גדולים המיוצרים מחומרים עמידים. מספקים עבירות גבוהה בכל תנאי שטח קיימים, אחיזת שטח מצוינת ומסוגלים לשאת בעומסים גדולים. יחד עם זאת, נחיתותם מורגשת ברמת אחיזתם בכביש, בעיקר בכביש רטוב, לעומת צמיג כביש ייעודי.

בין קטגוריית ה-AT  ל- MT מצויים מספר צמיגי איכות המטשטשים את הגבולות ומספקים מענה אלגנטי ופרקטי הן לשטח והן לכביש. למשל, צמיג ה- Wrangler AT/SA של גודייר. צמיג AT  שקט, בעל אחיזת כביש טובה ויכולות שטח מרשימות במיוחד.

מנגנון האחיזה בכביש ובשטח

מנגנון אחיזת כביש לעומת מנגנון אחיזת שטח שונה במהותו, מדוע? אחיזת כביש תלויית חיכוך בלבד. משמע, מקדם החיכוך בין הצמיג למשטח גלגולו קובע באופן מוחלט את גודל הכוח שמסוגל הצמיג להעביר לאותו משטח. לעומת זאת, אלמנטים רבים נוספים מעצבים את מנגנון האחיזה בעת היציאה אל השטח. ביניהם:

  • ·         העברת כוח ישירה – צמיג שטח בעל קוביות גדולות יאפשר את אחיזת הגלגל אף במשטח סלעי ומחורץ, ואת תנועתו על גבי משטח זה באמצעות הפעלת כוח ישירה והסתייעות בתנועת ההובלה של שאר הצמיגים. (בתנאי חיכוך מינימליים).
  • ·         סוג הקרקע – העברת הכוח על פני תצורות קרקע שונות מותאמת לתכונותיהן, בצורה הבאה:

–          קרקע חולית ( גרגירים נפרדים בעלי חיכוך) –  בעת נסיעה מופעל לחץ על שכבת גרגרי החול העליונה, ושכבה זו מפעילה לחץ על זו שמתחתיה. העומס המתקבל בצרוף החיכוך בין גרגרי החול מקנה לצמיג את אחיזתו בקרקע. לשם חיכוך אחיד ומקסימלי יש צורך בשטח מגע גדול ופרופיל מעוגל נטול פינות חדות. את ההתנגדות לתנועה הנובעת מ "מדרגות" החול הנערמות בקצה הצמיג – צמיג גדול יפתור.

–          קרקע חרסיתית (אדמה דביקה נטולת חיכוך) – הנסיעה מחייבת העברת כוח ישירה, דבר המתאפשר על ידי צמיג לרכב שטח בעל "קוביות". כל קוביה ע"ג הצמיג חודרת את הקרקע, דוחסת אותה ומעבירה את גוש האדמה שנוצר אחורנית. באופן זה מתקיימת העברת כוח ישירה ואופקית בין גוש האדמה לקוביית הצמיג. צמיג גדול יותר פירושו מספר רב של קוביות החודרות את הקרקע!

  • פרופיל צד –  פרופיל צד הנמשך לדופן הצמיג מסייע בדחיפת הרכב בשטח בוצי יחד עם המדרס, ואף מאפשר טיפוס על סלעים. בחול- מורידים את הלחץ ומפחיתים את מרווחי הקוביות למינימום לשם אחיזה טובה יותר.

לסיכום, יש חשיבות מכרעת בבחירת צמיגים לרכב שטח.  אם אתם חובבי רכבי שטח 4X4 ונסיעות אקסטרים, אך רכבכם משמש גם לנסיעות כביש וגם לנסיעות שטח, רצוי ללמוד ולהיערך בבחירת צמיגים בהתאם לצרכים שלכם.

קטגוריות: מאמרים

סגור לתגובות

כל הזכויות שמורות © 2018 ב.מ.ב צמיגים | צמיגי GOODYEAR.
הקמת אתר : דוטקום