איך לקרוא צמיג
תוכל לגלות את כל המידע הבסיסי על הצמיג פשוט בקריאה של דופן הצמיג.
דופן הצמיג:
סוג הצמיג- מגדיר את השימוש הנכון בצמיג.האות P (שיכולה גם לא להופיע כלל)מסמנת שמדובר בצמיגי נוסעים (PASSENGER) או LT מסמן שמדובר בצמיג משא קל (LIGHT TRUCK).
רוחב הצמיג- רוחב הצמיג נמדד במילימטרים מצד אחד של הסוליה לשני.צמיג זה הוא 215 מ"מ
יחס- היחס בין גובה חתך הצמיג לרוחבו.65 כלומר גובה השווה ל65% מרוחב הצמיג.
הרכב הצמיג:
קוטר הצמיג- רוחב הצמיג מקצה לקצה.קוטר הצמיג הזה הוא 15 אינץ(לבדוק בס"מ)
קוד משקל-מציין את העומס המרבי בפאונד שצמיג יכול לשאת בלחץ אויר תקין.תוכל גם למצוא את העומס האפשרי במקום נוסף על דופן הצמיג.
קוד מהירות-מציג את המהירות המקסימאלית עבור הצמיג.H כלומר פירושו שהמהירות המקסימאלית לצמיג זה היא ? (לברר).שים לב בבקשה שדירוג זה מתייחס אך ורק ליכולת הצמיג ולא (להדגיש) המלצה לעבור את המהירות המותרת הידועה בחוק.סעו לאט ובזהירות!
DOT-
ז"א שהצמיג תואם את כל תקני הבטיחות הרלוונטיים שנקבעו ע"י משרד התחבורה ((DEPARTMENT OF TRANSPOTATION)
זיהוי הצמיג או מספר סידורי : שילוב של מספרים ואותיות עד 12 אותיות וספרות.
UTQG-
מערכת דירוג האיכות שפיתח משרד התחבורה (DOT) , למידע נוסף ראה ערך "דירוג הצמיג".
יצירת תערובת
חומרי הגלם, לרבות פיגמנטים, כימיקלים ועד 30 סוגים שונים של גומי מתערבבים במערבלים ענקיים שנקראים "מערבלי "Banbury,שמפיקות חום ולחץ עצומים. הן מערבבות את המרכיבים הרבים יחדיו לכדי תרכובת שחורה וצמיגית, שלאחר מכן תעובד שוב ושוב.
עיבוד
הגומי המקורר מעובד לכדי פרוסות עבות שמועברות למכונות עיבוד שונות. מכונות עיבוד אלה מכינות את התרכובות השונות עבור התקני ההזנה, שם הן מחולקות לרצועות שבסופו של דבר יהפכו לדפנות, להיקפים המחורצים או לחלקים אחרים של הצמיג. נעשה שימוש בסוגים נוספים של ציפוי גומי, פוליאסטר, זהורית (rayon) או ניילון.
טבעת איטום (Bead)
מרכיב נוסף, בצורת חישוק, נקרא טבעת איטום. הוא יהיה מותאם לחישוק הגלגל של הרכב.
שכבות
לאחר מכן מגיעות שתי שכבות של בד. בהמשך, מוסיפים שתי רצועות חיכוך, שנקראות כך בגלל שהן נוגדות חיכוך מחישוק הגלגל כאשר הוא מותקן במכונית.
חריצים (סוליה)
כעת "בונה" הצמיגים מוסיף חגורות פלדה ששומרות מפני תקרים ושומרות על מגע יציב של הסוליה עם הכביש. החריצים הם החלק האחרון שנוסף לצמיג. אחרי שמכבשים אוטומטיים מהדקים את כל החלקים חזק ביחד, הצמיג, שנקרא עכשיו צמיג ירוק, מוכן למכבש ולבדיקה.
מכבש-The Curing Press
המכבש נותן לצמיגים את הצורה ודוגמת החריצים הסופית שלהם. תבניות חמות מעצבות ומעבדות בגופרית את הצמיג. התבניות מכילות את דוגמת החריצים, את סימוני הדפנות של היצרן ואת אלה שנדרשים על פי חוק. הצמיגים עוברים במכבש בחום של 300 מעלות לפחות למשך 12 עד 25 דקות, תלוי בגודלם.
פיקוח ובקרה
אם משהו לא בסדר בצמיג – אם אפילו נראה שמשהו לא בסדר בצמיג, אפילו הכתם הקטן ביותר – הוא נפסל. ישנם פגמים שמזוהים על ידי עיניו וידיו המיומנות של הבודק; האחרים מתגלים על ידי מכונות מיוחדות. הבדיקה לא מסתיימת על פני השטח. יש צמיגים שמוצאים מתוך קו הייצור ועוברים צילום רנטגן כדי לאתר נקודות חולשה נסתרות או כשלים פנימיים. בנוסף, מהנדסי בקרת האיכות חותכים צמיגים שנבחרים באופן אקראי ובוחנים כל פרט במבנה שלהם שמשפיע על הביצועים, איכות הנסיעה או הבטיחות.
קוד משקל
מקסימום המשקל שהצמיג יכול לשאת.
מדד העומס הוא תקן שקובע את עומס המשקל המקסימאלי על צמיג.
מדד זה מצוין בקוד מ 0 עד 280 להלן הקודים הפופולארים:
קוד משקל | משקל (ק"ג) | קוד משקל | משקל (ק"ג) | קוד משקל | משקל (ק"ג) |
70 | 335 | 107 | 975 | 144 | 2800 |
71 | 345 | 108 | 1000 | 145 | 2900 |
72 | 355 | 109 | 1030 | 146 | 300 |
73 | 365 | 110 | 1060 | 147 | 3075 |
74 | 375 | 111 | 1090 | 148 | 3150 |
75 | 387 | 112 | 1120 | 149 | 3250 |
76 | 400 | 113 | 1150 | 150 | 3350 |
77 | 412 | 114 | 1180 | 151 | 3450 |
78 | 425 | 115 | 1215 | 152 | 3550 |
79 | 437 | 116 | 1250 | 153 | 3650 |
80 | 450 | 117 | 1285 | 154 | 3750 |
81 | 462 | 118 | 1320 | 155 | 3875 |
82 | 475 | 119 | 1360 | 156 | 4000 |
83 | 487 | 120 | 1400 | 157 | 4125 |
84 | 500 | 121 | 1450 | 158 | 4250 |
85 | 515 | 122 | 1500 | 159 | 4375 |
86 | 530 | 123 | 1550 | 160 | 4500 |
87 | 545 | 124 | 1600 | 161 | 4625 |
88 | 560 | 125 | 1650 | 162 | 4750 |
89 | 580 | 126 | 1700 | 163 | 4875 |
90 | 600 | 127 | 1750 | 164 | 5000 |
91 | 615 | 128 | 1800 | 165 | 5150 |
92 | 630 | 129 | 1850 | 166 | 5300 |
93 | 650 | 130 | 1900 | 167 | 5450 |
94 | 670 | 131 | 1950 | 168 | 5600 |
95 | 690 | 132 | 2000 | 169 | 5800 |
96 | 710 | 133 | 2060 | 170 | 6000 |
97 | 730 | 134 | 2120 | 171 | 6150 |
98 | 750 | 135 | 2180 | 172 | 6300 |
99 | 775 | 136 | 2240 | 173 | 6500 |
100 | 800 | 137 | 2300 | 174 | 6700 |
101 | 825 | 138 | 2360 | 175 | 6900 |
102 | 850 | 139 | 2430 | 176 | 7100 |
103 | 875 | 140 | 2500 | 177 | 7300 |
104 | 900 | 141 | 2575 | 178 | 7500 |
105 | 925 | 142 | 2650 | 179 | 7750 |
106 | 950 | 143 | 2725 |
שיטה אחידה לדירוג איכות הצמיגים (UTQG)
למעט צמיגי שלג, הרשויות הפדראליות בארה"ב דורשות מיצרנים לדרג את הצמיגים של מכוניות נוסעים בהתבסס על שלושה פקטורים: שחיקת החריצים, כוח הגרירה וההתנגדות לטמפרטורה גבוהה.
שחיקת החריצים
דירוג זה מודד את שיעור השחיקה של הצמיג כאשר בוחנים אותו בתנאים מבוקרים. משתמשים במספר 100 כדי לייצג תקן איכות בסיסי. צמיג בדירוג 200 פירושו כי יידרש לצמיג במסלול המבחן פרק זמן ארוך פי שניים מזה של צמיג בדירוג 100. יותר מ-100 – טוב יותר, 100 – בסיסי, פחות מ-100 – גרוע יותר. שים לב: דירוג הצמיג תקף אך ורק להשוואות בקו הייצור של היצרן. הן לא תקפות להשוואות בין יצרנים.
כוח גרירה
דירוג כוח הגרירה מייצג את יכולתו של הצמיג לעצור על כביש רטוב. הדירוג מבוסס על מבחני בלימה "בקו ישר". הוא לא מצביע על יכולת ביצוע פניות. A – הטוב ביותר, B – בינוני, C – סביר.
טמפרטורה
דרגות הטמפרטורה מייצגות את התנגדות הצמיג להיווצרות חום. A – הטוב ביותר, B – בינוני, C – סביר. שים לב: החוק דורש שכל הצמיגים יעמדו לכל הפחות בדרישות הדירוג המינימאלי C.